جعفر العمدة الحلقة 28.. دلال تقتل بلال شامة ومحمد رمضان يصورها صوت وصورة


أحداث مثيرة شهدتها الحلقة الـ 28 من مسلسل “جعفر العمدة”، وأخبر محمد رمضان أحمد داش إنه ابنه.

يقرر جعفر أن يأخذ ابنه سيف، لتنفيذ خطة، ويروح عند بلال شامة المزرعة، وهناك بلال بيستغرب ويقوله إزاي قدرت تلاقيه جعفر بيقول لبلال أهو ابني بقى معايا يعني أنا لو عايز أقتلك وأخلص منك دلوقتي مش هتردد بس عايز أعرف مين اللي قالك اخطف ابني لوقلتلي هسييك وبرض هديك فلوس، خاف من بلال شامة من جعفر وحاول يتهرب منه، وكان عايز يتأكد بأن دلال لها يد فى كل ذلك، ورفض شامة الاعتراف.

وفجاءه سيف يقرر أن يأخذ حقه وحق أبوه وقام بتوصيل سلكين كهرباء سلكين كهربا ببعض وقاله لجعفر ابنك بقى معاك أنت مستني عليه ليه أقتله وأخلص منه جعفر قاله معاك حق يا ابنى يلا خلص عليه ياسيف، ويرفض سيف وتأتى فكرة الانتقام.

تواصل الحلقة الـ28 من مسلسل “جعفر العمدة تطور فى الأحداث، خطة ذكية جدا من جعفر العمدة للكشف عن كل أعدائه حيث كان يتوقع أن يحضر شوقى ورجالته.

وقام شوقي (منذر رياحنة) بجمع رجالة وأسلحة وسيارت وتتواجد “دلال” معاهم ، وقروا أن يروحوا لـ بلال شامة، وبيطلع على هناك ووجد فقط برجل واحد  فقط،  وهينولا علية ضربا، ويصاب بالإغماء، ثم تدخل دلال، ب على بلال شامة وتتحداه.

وهنا تقرر دلال أنها تخلص عليه وتقتله حتى تخلص منه للأبد وترتاح، فى الوقت اللى “جعفر وسيف” يشاهدوا كل اللى بيحصل كل اللي بيحصل  وقام بتسجل ما يحدث صوت وصورة وسيف بيقول لجعفر الحق دي قتلته، جعفر بيرد عليه بييقوله كل واحد في الدنيا بياخد عقابه وهو اتقتل وهي تدخل السجن.

كما شعرت نرجس بعدم أهتمام جعفر بها، ويهتم فقط لـ عايدة (زينه) وثريا (مى كساب)، إذ ذهبت لوالدتها وأخبرتها بأن ستطلب الطلاق من “جعفر”، وبالفعل تنتظرة فى البيت وعندما يحضر طلبت منه الطلاق، ووافق على ذلك وأكد بأن ورقتها ستاتى إليكى وطلب من نعيم أن يوصلها، وجمعت ملابسها وقبل خروجها تطسب اسمها من جدول ليالى جعفر، وودعتها صفصف (هالة صدقى).

وأيضا تحاول عايدة الوصول إلى جعفر العمدة، ومشغول مع سيف وبلال شامه وقررت أن تذهب إلى المنزل، وبالفعل تصل إلى المنزل وتتقابل مع “صفصف” هالة صدقى، حيث طلبت عايدة  من “صفصف، بأن تطلب من جعفر أن يبعد عنها ويبعد عن الانتقام منى، وفؤجيت “صفصف” بهذ الكلام ، وقالت لها مين قالك الكلام دة، وكانت المفاجئه بأن قالت “دلال” هى قالت كدة وقالت إن جعفر من السبب وراء إجهاض وإنه سينتقم منها، ولكن فى النهاية تقرر عايدة أن ترجع له فلوسه، وتقرر أن تسافر من مصر لأى بلد آخر.