محمد الباز يشن هجوماً على مصطفى قمر: «لازم يتحاكم بعد كلامه عن طارق الشناوي»


حرص الإعلامي محمد الباز على التعليق على الأزمة بين الفنان مصطفى قمر والناقد طارق الشناوي وذلك بعد مهاجمة الأول للأخير بعد نقده فيلم “أولاد حريم كريم” وصناع العمل الذي يعرض حاليًا بدور العرض السينمائية.

واوضح الباز ان مصطفى قمر يستوجب المحاكمة بتهمة السب والقذف وذلك بعد رده على تصريحات طارق الشناوي بتلك الكلمات القاسية، كما يجب عليه الاعتذارإلى الشناوي.

وأضاف محمد الباز خلال حلقة برنامج “آخر النهار” والمذاع عبر فضائية “النهار”: في ناس شككت إن الكلام ده يكون كاتبه مصطفى قمر، لأنه إنسان رقيق ولطيف.. وفجأة يتحول مصطفى قمر إلى بلطجي، هو تقريبًا فتح مطوة على طارق الشناوي، خاصة وهو بيقوله انت عارف شغلانتك إيه، وشعلانة من 4 حروف، مصطفى قمر أكيد مش قصده ناقد، ما هي ناقد من 4 حروف، لكن أكيد يقصد كلمة تانية.

ودعا محمد الباز مصطفى قمر بالاعتذار إلى الناقد طارق الشناوي: وقال: الاعتذار سيرمم الصورة اللي رسمينها طول عمرنا عن مصطفى قمر، هذه الطريقة السوقية البذيئة لا تليق بيك كفنان.

يذكر أن الناقد طارق الشناوي انتقد صناع فيلم أولاد حريم كريم، حيث استعرض ما قاله الناقد عن مصطفى قمر معلقا: مصطفى قمر لسه عايش على الزمن القديم، و في عز فشله كمطرب و قرر أنه يعمل الفيلم واللى اشتغل معاه الجزء الثاني الحريم اللى مش مطلوبين أوي في السينما الفترة الحالية.

بينما رد مصطفى قمر على طارق الشناوي بعدما انتقده في تصريحات له عبر حسابه بموقع إنستجرام إذ قال: هو أنا مش طلبت منك تبعد عني أصلًا .. وماتتكلمش عني علشان ماتتهزأش.. طيب انت اللي جيبته لنفسك.. ياللي اسمك طارق أنت كاتب كلام أهبل يدل للمرة المليون أنك ماشفتش الفيلم أساسا.. وعموما اللي حيرد عليك جمهور السينما الحقيقي اللي دخل الفيلم اللي مالوش دعوة بالمصلحة أو النفاق .. فكرني كده شغلتك ايه؟ هي من أربع حروف بيتهيألي.