تكريم لبلبة في مهرجان القاهرة السينمائي 44 والجمهور يحتفل بعيد ميلادها


كرم مهرجان القاهرة السينمائي الدولي، الفنانة المصرية “لبلبة”، خلال حفل افتتاح دورته الـ44، والذي أقيم مساء اليوم /الأحد/، حيث تم منحها جائزة الهرم الذهبي التقديرية لإنجاز العمر.

حيث جاء تكريم القاهرة السينمائي للفنانة المتميزة لبلبة، تقديرًا لمسيرتها الفنية الكبيرة التي قدمتها خلال السنوات الماضية، وتنوعت ما بين المسرح والسينما والتليفزيون والاستعراض، واستطاعت من خلالها حجز مكانة خاصة لدى جمهورها في مصر والوطن العربي.

وتوجهت الفنانة لبلبة بالشكر لوزيرة الثقافة والنجم حسين فهمي رئيس مهرجان القاهرة السينمائي الدولي، وجمهورها الذي شجعها منذ الطفولة وكل زملائها وكل من شرفت بالعمل معهم، وأهدت التكريم إلى روح والدتها التي كانت تشجعها دائما كما احتفل الجمهور بعيد ميلادها وغنوا لها happy birthday .

وقالت لبلبة أثناء تكريمها: انا بشكروا وبحبكوا اوي وبشكر بلدي مصر ووزيرة الثقافة الدكتورة نيفين الكيلاني وحسين فهمي وبشكر جمهوري اللي شجعني وأنا طفلة ولغاية اللحظة اللي بكلمكوا فيها.
وتابعت: بشكر كل اللي اشتغلت معاهم من ممثلين وسيناريست ومخرجين وعمال اللي اتربيت في وسطهم بشكرهم أوي.

وأضافت: وبشكر كل زمايللي اللي فيه بيني وبينهم عشرة طويلة جدًا وبحبهم وهما كمان بيحبوني.

واستكملت: دايمًا لما ببص في الكواليس كنت بلاقي والدتي بتشجعني ومفيش مرة طلعت على المسرح ووالدتي مكنتش واقفة في الكواليس هقولكوا حاجة لما  كانوا بيعلنوا عن مهرجان القاهرة السينمائي كانت والدتي تقولي يا نونيا انتي هتتكرمي المرة دي ومش بيبقى فيه نصيب والسنة اللي بعدها  تقولي أنتي هتتكرمي المرة دي أنتي أكتر واحدة اشتغلتي واسمعي كلامي هتتكرمي ومش بتكرم.

وتابع باكية: دلوقتي أنا بحققلها أمنية هي مش موجودة وأنا بتكرم أنهاردة.

وأضافت: والدتي كانت حامل فيا وبتتفرج في السينما على فيلم وجالها وجع الولادة وبسرعه لحقوها ولو مكنتش اتلحقت كنت هتولد في السينما واللي حصل حاجة غريبة جدا كان يوم زي أنهاردة اتولدت.

وعقب الفنان حسين فهمي رئيس المهرجان عن تكريم الفنانة لبلبة، عقب: «لبلبة بدأت مشوارها الفني وهي عندها 5 سنوات، مرت بتجارب رائعة مع ممثلين كبار، وعملت أكتر من 88 فيلما في حياتها، وقدمت أدوارًا متنوعة».

ولبلبة دخلت المجال الفني وهي طفلة بعمر الـ5 سنوات، كان لها طابعًا خاصًا في الاستعراض والتمثيل وظهرت كموهبة مختلفة، وقدمت 88 فيلما سينمائيا منهم 6 بطولات في طفولتها، و 4 مسلسلات تليفزيونية، ولها 268 أغنية منهم 30 أغنية للطفل.