محمد رمضان يتبرع بأرباح جولته الغنائية في أبو ظبي لأهالي غزة


أعلن الفنان محمد رمضان عن تبرعه بأرباح جولته الغنائية التي يبدأها بحفل اليوم في إمارة أبو ظبي بدولة الإمارات العربية المتحدة، لأهالي غزة.

ونشر محمد رمضان عبر خاصية القصص القصيرة في حسابه على Instagram ليعلن عن تبرعه قائلا: “الليلة حفلة افتتاح بطولة UFC بجزيرة السعديات بأبو ظبي، جولتي مخصصة لمساعدة أهالي غزة”.

في سياق متصل، بعد موجة من الانتقادات التي تعرض لها على مدار الأيام الأخيرة، ظهر النجم محمد رمضان في فيديو يوجه فيه رسالة شديدة للهجة للدول العربية وحكامها.

ظهر رمضان في فيديو، قال فيه: “السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، ربنا يصبر أهالي الشهداء، ويرزقهم الاستقرار والنصر القريب إن شاء الله، كم الرسائل اللي بتجيلي وعايزني أنزل حاجة، وعايزين صوتنا يوصل، يوصل لمين؟ يعني عايزين صوتنا يوصل لمين برا بلادنا؟ صوتنا يوصل لبلادنا، بلادنا عندها جيوش وعندها أسلحة، وبنشتري أسلحة ودبابات وبنشتري طيارات، وبنسيبها لحد ما تصدي ونشتري غيرها، هنستخدمها إمتى أسلحتنا وجيشنا وجيوشنا؟”.

وتابع: وصوتنا يوصل لمين برا؟ احنا عايزين مين برا يدافع عننا؟ قمة الجبن وقمة عدم الرجولة لما نقول ان احنا عايزين نكتب بالإنجليش عشان برا يعرفوا إن احنا بنتضرب.

وأضاف منفعلا: وانت فين أنت؟ فين بلدك وفين جيشك؟ صوتك يوصل لحكومتك، قول لحكومتك طلع السلاح وروح حارب، إنجليش إيه؟ مين هيدافع عن عربي زيه زيك ما نقول كلام عاقل.