باسم يوسف مدافعا عن محمد صلاح: إنتوا مش عارفين الصورة في الغرب عاملة إزاي


 دافع الإعلامي باسم يوسف، عن النجم المصري العالمي محمد صلاح، إثر دعمه للقضية الفلسطينية بمقطع الفيديو نشره صلاح أمس، وحقق تفاعلا غير مسبوق.

باسم يوسف نشر صورة له برفقة صلاح وعلق قائلا: تحديث للناس اللي قرأت البوست، لو ما قريتش معلش اقرأ البوست وبعدين ارجع هنا: انتم مش عارفين الدنيا في العالم برة العالم العربي كانت مشحونة قد إيه، صورة تانية خاااااااااااااالص غير اللي واصلة للعالم العربي.

وتابع باسم: الرواية المتصدرة كانت مرعبة وكان من المستحيل الدفاع عنها تحت أي مسمى لدرجة إن مجرد التعاطف مع المدنيين في حد ذاته تساوي إنك موافق على دبح الأطفال، أنا شخصيا صدقت وعشان كده عملت الفيديو إياه بتاع الصورة اللي هنا في الغرب، فاكرينه؟ انزلوا الصفحة دوروا عليه، الناس كانت بتتهكم عليا وتقولي إزاي تصدق كده، تاني انتم مش عارفين الصورة هنا إيه. في إنجلترا الصورة مشحونة احترمت أمريكا. محمد صلاح لو كان طلع وقال الرسالة اللي في الفيديو اللي مش عاجب ده كان زمانه اندبح.

وأضاف:  طب اشمعنى انت يا باسم عملت كده؟ والله دي مخاطرتي وده قراري وأنا مش عارف ظروف الناس، وكتير، كتير قوي، عدى عليا أوقات وسكت عشان الظروف قوية،  قوية قوي، اللي بيمر بظروف صعبة بيقدر، اللي بيتفرج من بعيد سهل يزايد، لو أنت عملت حاجة عظيمة وضحيت، برافو عليك. أنت عظيم.. انت ملهم، لكن لو فعلا مريت بالتجربة انت من جواك عمرك ما حتفرضها على حد، يا أخي ده حتى في الإنجيل بتناجي ربنا وتدعيه: ولا تدخلنا في التجربة. مش: ونجنا من التجربة. لا بلاش تدخلنا خالص. عشان احنا ضعاف. احنا صغيرين قوي. قوي. الواحد بيعمل الحاجة عشان يرضي نفسه مش عشان يتنطط بيها على خلق الله”.

وتابع: أنا شفت الصورة دي في كذا صفحة مع تعليق: محمد صلاح متصور مع فخر العرب، ده غير بوستات تانية كتيرة جدا يا اما بتقارن لقائي مع الفيديو بتاعه أو بتقلل وتهمش وتتريق على فيديو صلاح. طيب كذا نقطة:

– المفروض في عالم طبيعي إن لعيب الكورة أو حتى الكوميديان يكونوا في الصفوف الأولى للدفاع عن القضايا الإنسانية، ده دور الإعلام، والسبب إن اللي بيحصل غير كده إن الإعلام بيفشل في ده بل وبيزيد الأمور سوءا فتتجه الناس للأشخاص الناجحين في مجالهم عشان يغطوا على فشل في مجال مش بتاعهم وده أول السكة في إننا بنظلمهم معانا. صلاح لعيب كورة. لا يتدخل في السياسة من اول يوم واحتفاله بالكريسماس مش رسالة سياسية.. الاحتفال بأي مناسبة ده نشاط انساني بحت ولا يجب مقارنة صورة جنب شجرة كريسماس او حلويات المولد بوضع علم او رمز للتضامن.

واصل باسم يوسف حديثه:  تعزيته في موت ملكة إنجلترا هو أيضا فعل إنساني وليس سياسي. صلاح أو أي لاعب كرة لو كان بيلعب في دوريات الخليج ولا قدر الله لو أمير أو ملك أو شيخ أو حاكم الدولة أو الإمارة أو المحافظة اللي فريقه بيلعب له توفاه الله كان حيكتب تعزية برضة لأن ملكة إنجلترا عند الإنجليز اللي بيلعب عندهم مكانتها في قلوب ناس كتير جدا زي مكانة هذا الملك أو الأمير في قلب شعبه. فده بروتوكول وليس فعل سياسي.