أحمد حلمي:” مكنتش أتخيل يبقى معايا فلوس واحببت خالة صاحبي وامي لم ترضى بالعيش معي” وعن زواجه من منى زكي!


حل الفنان أحمد حلمى ضيفًا على الإعلامي أنس بوخش في برنامجه AB Talks ، وتحدث حلمي عن أبرز المحطات في حياته الفنية والشخصية في حياته ، بالإضافة إلى سبب استمرار زواجه من الفنانة منى زكي وذكريات طفولته.

وسنتعرض في السطور التالية ابرز تصريحات أحمد حلمي:

وقال أحمد حلمي : عشت ظروف مادية قاسية في طفولتي ووالدي بيعمل فى السعودية السعودية 10 سنين ورجعنا لمصر وحاول استثمار فلوسه وخسرها.

وأضاف حلمي ؛” واعتمدت على نفسي واشتغلت أكثر من شغلانة وقت دراستي وكنت برسم على زجاج المحلات وبعمل ديزاينات وديكورات المسرح واشتغلت في مطبعة للملابس”.

واستطرد :”عمري ماتخيلت إني هيبقى معايا فلوس وأبقى مشهور”.

وقال أحمد حلمي: “الناس بتقول إن بعد سنين من الجواز الحب بيختفي لكن في جملة كانت ضمن فيلم، وأحد الأبطال وضّح الفرق بين الحب قبل الزواج وبعده، وقال إن المرحلة الأولى اسمها مرحلة الوقوع في الحب”.

وأضاف حلمي: “متزوج من منى زكي من عام 2002 والجواز حياة مختلفة وأهم شيء في الزواج هو الوصول للغة الثالثة لأن الرجل عنده لغة بيتكلمها والست عندها لغة بتتكلمها وزي ما يكون هو بيتكلم إنجليزي وهي فرنساوي وفي لغة تالتة مشتركة وهي إن الاتنين يتعلموا لغات بعض”.

وأوضح حلمي: “بيتقال إن لما مراتك تبقى متخانقة في الشغل أو مع صاحبتها وانت تقول رأيك وتلبس قبعة الحكيم هي هتضايق وانت مش هتفهم ليه اضايقت لأنها عايزة تتسمع بس وبعد ما تخلص اسألها عن رأيها وبعدها قول رأيك”.

واستطرد حلمي: “منى سند حقيقي وبتمثل البلورة اللي أنا عايش فيها وبشوف نفسي من خلالها وزى ما بيقولوا وراء كل رجل عظيم امرأة أعظم منه المفروض.. ومنى عندها كمية كبيرة من الصدق بهتت عليا”.

وقال أحمد حلمي إنه شخص مليء بالتناقضات ولا يفضل أمرا معينا، مشيرا إلى أنه قضى معظم طفولته خارج مصر وكان ينتظر الإجازة للعودة.

وتحدث أحمد حلمي عن طفولته، وقال إنه وقع في غرام سيدة كبيرة “خالة صاحبه” وهو في سن صغيرة، قائلا:” كان عندي 6 سنين”.