روجينا تكشف كواليس حلاقة شعرها في “ستهم”.. بالفيديو


كشفت الفنانة روجينا عن الصعوبات التي واجهتها خلال تصوير مسلسلها “ستهم”، الذي تنافس به في الموسم الرمضاني الحالي، خلال مداخلة عبر الفيديو كونفرانس مع برنامج “تفاعلكم”، المذاع على قناة “العربية”، إذ أشارت إلى أنها عانت الكثير من أجل تقديم هذا العمل، موضحة أنها تخلّت عن أنوثتها وحُرمت من وضع المكياج وحلقت شعرها، لتكون صادقة في الدور الذي تقدّمه.

وقالت روجينا: “المكياج مهم بالنسبة للستات، وصعب جداً أن ممثلة تتخلى عن المكياج وأنوثتها، لكن أنا كنت بترش بسبرتو ومادة زي العربيات، عشان لون بشرتي يظهر متوحد كأن الشمس خبطتها، وحلقت شعري ومكنتش ببص لنفسي في المراية”.

وأضافت: “ستهم بالنسبة لي كانت حالة جديدة، وأهم حاجة هو الإخلاص، البني آدم لما بيخلص لأي شيء بيوصل للناس، وصورتي حليقة الرأس اتسربت من داخل اللوكيشن، المخرج رؤوف عبد العزيز انزعج كتير من تسريبها”.

وعن حلقها لشعرها وتحضيراتها للشخصية، قالت روجينا: “مش عايزة أفتكر المرحلة دي من حياتي، لأنها مرحلة صعبة أنا دايماً بقول إني تحت أمر الشخصية اللي بقدمها، وستهم، ست وافقت تلبس ثوب الرجال عشان تعرف تاخد حقها، وواجهت صعوبات كتير في المسلسل، لأن العمل الرجالي صعب للسيدات، الست اللي بتمتهن مهنة الرجال هي ست بمليون راجل”.

واختتمت روجينا بالقول: “إحنا أقوى من الرجال طبعاً، وربنا خص الست بقوة بدنية، لكن فيه مهن جسمانية صعبة بالنسبة للست، وأنا حلقت شعري ومتقبلتش الموقف، ومكنتش ببص لنفسي في المراية، كانوا بيحطولي المكياج وأنا مش قاعدة قدام المراية، ولما بمثل مببصش على شغلي”.