باسم ياخور يكشف سبب ابتعاده عن الأدوار الكوميدية: الكوميديا تراجعت والتوجه مختلف


تحدث الفنان السوري باسم ياخور في تصريحات تلفزيونية عن سبب ابتعاده في الفترة الماضية عن تقديم الأدوار الكوميدية في أعماله الفنية.

وقال باسم ياخور: “معنديش رغبة حاليًا إني أجسد أدوار كوميدية خاصة أن الكوميديا تراجعت جدًا، والكوميديا ليها شرط واحد وهو غير مطلوب حاليًا على المنصات والمحطات، والتوجه العام توجه مختلف، وإحنا للأسف مضطرين نواكب التوجه العام مع مؤسسات كبيرة بتاخد الدراما وهي بتحدد إجمالًا إيه النوعية اللي لازم يتم إنتاجه”.

وأضاف باسم ياخور: “بحن لأيام الماضي في بلدي سوريا، كانت أيام حلوة ووضع البلد كان مختلف، وكل حاجة كانت أبسط من دلوقتي، كل ما بتمر سنة كل ما الأمور بتبقى معقدة، الحياة كانت أبسط وكنا مبسوطين أكتر”.

كما تحدث باسم ياخور عن الشخصية الذي يريد أن يقدمها في عمل فني في الفترة القادمة وقال: “الممثل اللي مفيش أدوار بتستفزه حتى لو هو عامل أهم شيء في حياته المهنية بيكون انتهى، وأي شخصية أي كان نوعها الممثل ممكن يشتغل عليها من جديد ويطلع منها مادة حلوة”.

وعن ظهوره بشكل كبير على تطبيق الفيديوهات “تيك توك”، علق باسم ياخور وقال: “دخلت التيك توك من 3 سنين، ولو عدينا الفيديوهات اللي نزلت طوال الـ 3 سنين ممكن يطلعوا 20 فيديو، وأنا مبعملش لايف على تيك توك ولا بدخل في تحديات التيك توك”.