تامر عاشور: “مستحيل ألبس زي أحمد سعد ..جايب لنا المشاكل إنت”


أكد الفنان تامر عاشور استحالة صعوده على المسرح بملابس مشابهة للملابس التي ظهر بها الفنان أحمد سعد في حفله الأخير في جدة، والتي أثارت جدلا واسعا.

وقال تامر عاشور خلال استضافته في برنامج “حبر سري”، الذي تقدمه الإعلامية أسما إبراهيم عبر قناة القاهرة والناس: “مستحيل ألبس زي أحمد، ومش كل موضة تليق علي، ومستحيل ألبس حلق”.

وأضاف: “أحمد من الأصوات الجميلة والشخصيات الأجمل، وفنان مفيش عليه كلمة واحدة، ودمه خفيف وكل حاجة مقبولة منه”.

وتابع: “علشان أنا عارف أحمد سعد شخصيا كويس عارف إنه مش مرتب ده، وهو ما شاء الله ناجح مش محتاج يعمل تريند بلبس”.

يذكر أن أحمد سعد أثار الجدل بسبب ملابسه في حفله الأخير بموسم جدة، وظهر به وهو يرتدي بلوزة من خامة الشبك على Vest.

وفي أول تعليق من نقابة المهن الموسيقية على ملابس أحمد سعد، قال محمد عبد الله، المتحدث باسم النقابة في تصريحات لبرنامج “صالة التحرير” : “أحمد سعد فنان محترم لا خلاف على إنه من أهم الأصوات في مصر، وهو حب يجرب حاجة معينة خرجت برا المألوف، وممكن النقابة تناقشة وتشوف إيه اللي حصل، والموضوع ليس مساءلة بقدر إنه خرج عن اللياقة والآداب العامة، هو يمكن لم يحالفه الحظ في اختيار الزي”.

من ناحية أخرى، كشف تامر عاشور عن رأيه في الجدل حول لقب صوت مصر.

وقال تامر عاشور: “عندنا في مصر أصوات كتيرة، لكن إحنا مفتقدين شوية موضوع إنت بتعمل إيه في حياتك غير إنك بتطلع على المسرح وتغني”.

وأضاف: “شيرين أكثر صوت جبار في الوطن العربي، لكن أنغام ملتزمة أوي وده أنا عاشرته”.

وردا على سؤال هل الالتزام أهم من الموهبة وحب الناس، قال: “طبعا أهم، مفيش حد ممكن يحبك وإنت مش ملتزم، ولو أنا مثلا عندي مشاكل في آخر 3 سنين مع طوب الأرض، الناس مش هتستوعب مني أغاني لفترة، واللي تفوز بلقب صوت مصر هي الملتزمة أنغام”.