إلهام شاهين: «لو كل الشيوخ قالوا حرام هتبرع ومش هيهمني كلام حد»


علقت الفنانة الكبيرة إلهام شاهين عن ما قيل حول تفاصيل إعلانها بـ التبرع بـ أعضائها بعد الوفاة، قائلة: «صاحب المبادرة الأول هو الدكتور خالد منتصر، وقريت اللي كتبه عن التبرع بالأعضاء، وتحمست وقررت تسجيل فيديو أعلن فيه التبرع بالأعضاء بعد الوفاة».

قائلة: «القانون موجود في مصر بقاله كتير، بس محدش بيعمل بيه، أن التبرع بالاعضاء موجود في السعودية، وأنها سألت مجموعة من المشايخ وعلى رأسهم الشيخ خالد الجندي والدكتور سعد الدين الهلالي».

وأضافت: «ده خير كبير جدًا ليا ودي صادقة جارية على روحي، أنا هساهم في إنقاذ حياة أشخاص كتيرة أوي، الروح هتروح اللي خلقها، لكن الجسد هو ملكك».

مشارة: «طيب أنا دلوقتي عملت ورق وفيديو ووصيت أخواتي وأهلي، بس في حالة أني مت أخواتي هيروحوا بيا مين لازم الدولة تعمل مركز للتبرع والاحتفاظ بـ الأعضاء».

من جانبها، أعربت الفنانة إلهام شاهين، عن سعادتها العارمة، بمطالبة لجنة الصحة والسكان، في اجتماع مجلس الشيوخ اليوم الأحد، بإنشاء بنك للعيون المصري، لانقاذ المكفوفين وزرع قرنيات لمن تستدعي حالته ذلك.

وقالت الهام شاهين في تصريح خاص لـ “أوان مصر”: “فكرة عظيمة جدا وانسانية جدا، وهتنقذ ناس كتير، مش هقول تنقذ حياتهم ولكن على الاقل تنقذهم من العذاب، مثلا تنقذ حد من العمى، او حد محتاج تغيير كبد أو قلب أو كلى، فده شيء انساني بحت، وانا سعيدة ان موضوع اتكلمت فيه انه يتاخد بشكل جدي ورسمي”.

وأردفت: “وبالتأكيد أنا سعيدة بالقرار ده جدا، لأنه هيسمح للتبرع أنه يكون موجود وبشكل انساني، بدلا من ان يكون من احياء هيكون من ناس ميتين، يعني لا نؤذيهم في شيء، وأنا ضد بيع الاعضاء تماما، ولكن انا مع التبرع بالاعضاء بعد الوفاة، لان الشخص المتوفي مش هيستفيد بيهم حاجة”.