بعد احالة مي حلمي للتحقيق.. احمد فلوكس لـ محمد رشاد: «مدينون لك بكثير من الاعتذار»


وجه الممثل المصري أحمد فلوكس رسالة للمطرب محمد رشاد، بعد إيقاف طليقته الإعلامية مي حلمي عن العمل وإحالتها للتحقيق، بسبب حلقتها المثيرة للجدل، أمس، ببرنامجها «الحكم» على قناة الحدث، والتي استضافت خلالها لاعب الزمالك السابق أحمد صالح، الذي اضطر بسبب أسلوبها للانسحاب من الحلقة.

ونشر «فلوكس» صورة للمطرب محمد رشاد عبر حسابه الرسمي بموقع الصور والفيديو «إنستجرام»، وعلق عليها قائلا: «في زمن الحساب والأحكام الخاطئة الدائمة على كل حاجة بلا أي حقيقة، ده كلام كبير أنا نفسي مش فاهمه».

أضاف: «الخلاصة أظن إن هناك الكثير من الناس مدينين للمطرب محمد رشاد بالكثير من الاعتذار وإعلان إنهم كانوا خطأ. ناهية الكلام.. متحكمش على حد وأنت مشفتش السبت. خلص الكلام».

وأوضح فلوكس في منشور أخر على فيسبوك: “اقسم بالله العلي العظيم اني ولا اعرفوا ولا اعرفها و لكن عشت في موضوعهم زي زيكم كمشاهد حتى رايت كلمه الله الفاصله  متجسده في ما حدث امس ..و اللي شدني ان هما و غيرهم كتير قوي شوفتهم زيكم كل يوم تقريبا كانوا قضايا او ترند زي ما بيتقال عليه اليومين دول في كل حاجه ( اشخاص ،او حكايات ،او قصص صعود او ظلم او  حدث او سياسه او مصيري في العالم زي مثلا وباء الكورونا ، و حتي الحروب )”.

وتباع: “الرسايل الربانيه كثيره امامنا بها و لكن سبحان الله زي ما رسايل ربنا لينا بتبقي كتير اوي..كمان  اللي بيبتليهم الله بان يكون معميين البصيره كثيرون وان تابعتهم فستري دايما ان معمي البصيره عن الرسايل بيذوق كل الابتلاءات اللي اتعما عن انوا يشوف حقيقتها  و يفهما ….ان متعه مشاهده الناس في صمت و متابعه احداثهم و عدم التسرع في الحكم عليهم و عدم المشي ورا شيطان الانطباع او نهج راي القطيع و البعد عن اغتيابهم و الكلام في مواضيعم و البعد عن اي تاثير يوثر علي الحكم عليهم او حتي علي الحكم بتاعنا احنا”.

واختتم فلوكس حديثه: “و الدرس المستفاد من المشاهده لنا احنا كمشاهدين ليها  علشان حتي يكون درس لينا في حياتنا ،  و متابعه احداثها و رسايل ربنا  اللي فيها في هذا الزمن  في صمت و صمت و صمت و نرصد فقط  فستكتشف ان الترند او القصه او الحدث ده  رسايلوا مشاهدة، يات الله في كتبه السمويه كلها و كل ايات القران الكريم في حياتنا,, سبحانك يارب”.

وشهدت مشادة كلامية بين الإعلامية مي حلمي وطليقها المطرب محمد رشاد، وجاء ذلك عبر حساباتهما الرسمية بمواقع التواصل الاجتماعي.

في البداية سخر محمد رشاد من طليقته بعد إيقافها، ونشر مقطع فيديو عبر حسابه بموقع «فيسبوك»، وعلق قائلاً: «وأنا مش شمتان لكن من حقي أفرح أنك زعلان».

لترد عليه مي من خلال خاصية «الأستوري»، بحسابها الرسمي بموقع الصور والفيديو «إنستجرام» قائلة: «زانق نفسك في أي حاجة، خوديني معاكي لا أموت نفس».