بعد اعلانه عن مرضه.. نجوم الوطن العربي يوجهون رسائل داعمة لـ رامي جمال


كشف الفنان المصري رامي جمال مساء امس عبر حسابه في موقع فيسبوك عن إصابته بمرض “البهاق” خلال الفترة الماضية، حيث نشر رسالة عبر حسابه فيسبوك، وبعدها قام مجموعة من الفنانين ممثلين ومغنين بتوجيه رسائل داعمة له على ان لا يعتزل ويترك الساحة الفنية.

 

من موقع بيروتكم نتمنى للفنان رامي جمال الاستمرارية والنجاح والتألق الدائم ،

وكتب رامي جمال في منشوره إلى أنه جرب أنواع كثيرة من الأدوية لكنه سلم أمره إلى الله، مؤكدا: “الحمد لله الذي أحبني فابتلاني واقدرني على الصبر، من فترة ظهر بقع بيضا في جسمي وبالكشف عرفت أنه البهاق وجربت أنواع علاج كتير ودكاترة كتير ومفيش فايدة، رضيت وسلمت أمري لله عشان عرفت أن الزعل بيزوده وكفاية شغلانتي وصعوبتها والقلق الدائم من المستقبل”.

وأضاف رامي جمال: “بقى بيزيد لدرجة لفتت نظر ناس كتير اللي بقي يقوللي هتتعامل إزاي وأنت فنان واللي يخاف يسلم واللي يسألني هو ده معدي؟.. أنا بقالي سنة فعلا لو عندي حفلة أو تصوير بتعب على ما أشوف طريقة أخفيه بيها، الحمد لله على نعمة الأهل لأنهم الوحيدين اللي بيقبلوا الواحد زي ما هو طولت عليكم بس قلت أشرككم في حياة فنان”.

وحرصت الممثلة المصرية زينة على مساندة ودعم الفنان رامي جمال بعد إعلانه خبر إصابته بمرض البهاق.

ووجهت زينة، عبر حسابها الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام رسالة الي رامي جمال قائلة: “انسان محترم ربنا يعفوا عنك …للاسف احنا في دنيا مابترحمش والناس بقت صعبه ياريت نحاول يكون في قلوبنا رحمة .

وتابعت قائلة:”انت انسان موهوب يمكن انا ماتشرفتش بمعرفتك بس قلبي معاك واوعي تفكر تتهزم ده مرض عادي وربنا يعفوا عنك وقول الحمد لله والناس الرحيمة كتير واعتبرني من أهلك والإنسان بموهبته واحترامه وأخلاقه وبس”.

ووجهت الفنانة التونسية لطيفة، رساله دعم لرامي، قائلة: ”  حبيب قلبي يا رامي يا مبدع يا محترم يا مختلف، اوعى تفكر كده أول حاجه لازم تقول الحمدالله على كل حاجة، دي مرض حصل لناس كتير وتعالجت منها الحمد الله وبعدين أحنا بنحبك على موهبتك وفنك الرائع وكل جمهورك وأنا منهم بنبقى مستنيين جديدك دايما”، أما الفنان عمر السعيد، قال له:” بحبك زي ما أنت “.

وقالت الممثلة إيمان العاصي،” حبيبي يا رامي أنت أقوى من أي حاجه وفنان وموهوب ونجم وكل ده ولا حاجه قصاد نجاحك وحبك لفنك ربنا يقدرك على الناس عديمة الإحساس ربنا يخليلك ناريمان بالدنيا “.

وقامت الفنانة اللبنانية دولي شاهين ومجموعة نجوم بنشر رسائل داعمة للفنان جمال:

 

 

وتمنى الفنان حمدي الميرغني، الشفاء العاجل لرامي، قائلا: ربنا يشفيك يارامي ده مش حاجه اصلاً ده الصداع أصعب منه ياخويا الناس كلها بتحبك ️..وكل ماتشوفني أحمد ربنا وأعرف أنك في نعمة”، فيما قالت له الفنانة إيمى سالم،” كمل و أعمل اللي بتحبه و إحنا معاك وفي ظهرك”.

يذكر أن رامي جمال يستعد لطرح ألبومه الغنائي الجديد، بداية عام 2020، بعدما حقق نجاحًا كبيرًا بألبومه “ليالينا” من إنتاج شركة نجوم ريكوردز.