أمير المصري يدين العدوان على غزة


حرص الفنان أمير المصري على التضامن مع أهالي غزة، مشيرا إلى رفضه لعمليات القتل الجماعي التي يشهدها الشعب الفلسطيني في الوقت الحالي.

وشارك أمير المصري مقطع فيديو عبر حسابه الرسمي بموقع إنستجرام، يكشف عن رفضه للكيان الصهيوني، قائلا: «حابب أقول حاجة مهمة أنا ضد القتل خاصة للأبرياء وعلى ما أعتقد أن محدش مبسوط من قتل الأبرياء بس لازم أوضح للناس اللي مش فاهمة، النزاع ده مبدأش فجأة من أسبوع فقط، الرجال والنساء والأطفال في غزة يتعرضون لمعاناة، ومحبوسين في سجن مفتوح من سنين وعقود والوضع أسوأ بكتير الآن».

وأضاف أمير المصري: «في البداية تم تقييد الأكل والماء والكهرباء والاحتياجات الأساسية ثم ظهر الفسفور الأبيض ينتشر فوق مدينة صغيرة، قد بلدتين في لندن، المستشفيات تتعرض للقصف والآلاف من الأطفال توفوا أو تركوا من غير أب أو أم».

وتابع أمير المصري: «وبعدين اضطروا يهاجروا من بيوتهم لأنها ستتعرض للقصف، خلونا نتفق أن دي جريمة حرب وإبادة جماعية، خاصةً لأصحابي الأنجليز والأمريكان كنت سعيد لما شوفتكم في مظاهرة لندن لدعم غزة».

وواصل: «كان فينا يهود ومسلمين ومسيحيين من كل الشرائح الاجتماعية ودلوقتي هما محتاجينا ومحتاجين طاقتنا أكتر من أي وقت، وفي طرق تانية للدعم لأصحابي في uk، أنا هبعتلكم نموذج الرسالة ممكن تكتبوا لنوابكم المحليين تطالبوا بوقف إطلاق النار، لكن استمروا في متابعة الوضع هناك حاجات جديدة بتحصل كل يوم وكل ما شاركتوا بنشر منشورات وأستوري بتكونوا بترفعوا الوعي للموضوع».