عاصي الحلاني يكشف لـ امير كرارة سبب عدم انجابه 13 ولداً مثل والده.. مصر نقطة تحول في حياتي.. وماريتا الحلاني تفاجئه ويغنيان سوياً بسهرة رأس السنة


حل فارس الغناء العربي الفنان اللبناني عاصي الحلاني ضيفا في برنامج “سهرانين” للنجم أمير كرارة، والمذاع على قناة ON، و بدأ الحلقة بغناء أغنية “كبيرة يا مصر”، وتحدث الحلاني عن حياته الخاصة، قائلا: “احنا 13 أخ وأخت 10 بنات و3 أولاد، وعيشنا مع بعض ببيت واحد ولما أنا اتولدت كان كل إخواتى الكبار متجوزين”.

وأضاف الحلاني: “دايما أقول الفنان واجبه وقت الفرح يزيد الفرح ووقت الحزن يخفف الحزن عن الناس ودي من أحلى صفات الفنان، والفنان بيتخلق بالموهبة وكنت في صغري دايما عامل دوشة بالمنزل بالمزيكا والغناء”.

وتابع الحلاني: “كانوا بيسموني بالمنزل إني مخترع وبحب أصلح أي حاجة تخرب، كانت والدتي تنده عليا عشان أصلحها، وممكن أدهن الحائط وأصلح حنفية وغيرها، ولغاية دلوقتى عندي الهواية دي، ولما بنتي بتكلمني وتقولي الحنفية خربانة بجيب العدة وأصلحها، وبحس بمتعة لما بصلح الحاجات دي”.

وعن عدم إنجابه 13 ابنا مثل والده قال عاصي الحلاني: “الحياة بتتغير دايما وفي مصر كانوا بيخلفوا كتير مثلنا ودلوقتي لا، وأنا شايف إن مسؤولية الأولاد أصبحت أكثر من أيام زمان، غير إنهم في السابق كانوا بيخلفوا عيلة قاعدين مع بعض عكس الوقت الحالي أولادي نفسهم متفرقين بسبب التعليم الوليد ابني في أمريكا ودانا في باريس وماريتا في بيروت”.

وتحدث الحلاني عن بدايته في مصر، قائلا: “بداياتي في مصر كانت من خلال حفلات أضواء المدينة واللى بتمنى إنها ترجع لأنها كانت حفلات بتخلق نجوما بمجرد إن الشخص يطلع يغنى، والأهم يكون عنده قبول، ثاني يوم يكون مشهور ومعروف، وكانت أول مشاركة ليا عام 93 وكانت من أحلى الذكريات”.

وأضاف الحلاني: “أول ظهور ليا بأضواء المدينة كانت الانطلاقة ونقطة تحول في حياتي لأن تاني يوم كل الشارع المصري أصبح يعرف عاصي الحلاني، وعرفونا من خلال أغنية (وانا مرق مريت)، والمرحلة دي كانت من أحلى المراحل في حياتي اللي هي فترة التسعينيات، وكان وقتها والمزيكا والأغاني اللي اتعملت وقتها هي اللي عايشة معانا لغاية دلوقتي”.

وتابع الحلانى: “حاليا في الأيام دى بنشوف أغانى كتير بتنجح والمطرب نفسه مينجحش، وكمان تكون الأغنية ناجحة جدا ولكن مع مرور الزمن بتتنسي، أنا حتى لما بطلع أغني في ناس بتكون عاوزة الأغاني القديمة بتاعتي ومش عاوزين أغاني جديدة وبيحبوا يعيشوا على النوستاليجا”.

وعن الذكريات في أضواء المدينة قال عاصي الحلاني: “أول ما بدأت اجي مصر لما غنيت بأضواء المدينة، في مرة كنت مع الفنانة الكبيرة وردة الجزائرية، ولما شافتني وانا بغني قالتلي متغيرش حاجة فيك ولا تغير حضورك عشان انت جميل زي ما انت كدة”.

واستكمل الحلاني: “جاتلي فرصة اتعرفت على الملك فريد شوقي بأحد السهرات، وكنت بغني وقتها أغنية فلكلور لبناني اسمها (الهوارة)، فأنا بمثل كلمات الأغنية بحركات تمثيلية وكنت وقتها في السهرة لما اروح الناحية التانية يقولي الملك فريد شوقي تعاىل هنا عاوز يشوفني وانا بشرح الأغنية عشان يفهم كلامها”.

وقال عاصي الحلاني: “كان دايما لي الشرف إن عندي حظ بالغناء في مناسبات وطنية بمصر، مثل ذكرى 6 أكتوبر، وإحساس جميل لما تشوف أد إيه الشعب المصري والجيش المصري لديهم انتماء لوطنهم، وأنا بقدم التحية للشعب والجيش المصري الغالي ووقوف مصر جنبا إلى جنب مع لبنان في كل الظروف وتحية من أرض لبنان”.

وأضاف عاصي الحلاني: “مصر طول عمرها خيرها على كل الأمة العربية، وموجود في كل المواقف اللى مر بها الوطن العربي ومصر دائما الحضن، وقد ما نحكي عنها والمواقف المشرفة لا نوفيها حقها وهي بلدنا الثاني”.

وتحدث عاصي الحلاني عن ابنته قائلا: “ماريتا موهوبة كتير ومش بس صوت هي حاليا بيعرض لها مسلسل من 60 حلقة، وهى عندها شغف تجاه الفن وصوتها حلو وبتثقف من نفسها وبتطور من حالها”.

وقالت ماريتا الحلاني: “أول مرة طلعت على المسرح كنت صغيرة وكنت هنا في مصر وكنت دايما مع والدى بالحفلات لكن في المرة دي طلعني غنيت معه، ولذلك مصر بالنسبة لى لها مكانة مميزة في قلبي”.

وعن إحساسهما بالغناء سويا.. قال عاصي الحلاني: “أنا فخور بها بكل شيء عملته لأن ماريتا مجتهدة وشاطرة، غير أن مشاعر الأبوة لا استطيع ترجمتها وبتكون مشاعر صادقة، وتابعت ماريتا عن إحساسها بالغناء مع والدها قائلة، لو ما غنيت مع الفنان الكبير عاصي الحلاني مين أغنى معه”.

وبسؤاله عن التعصب على أولاده قال عاصي الحلاني: “ولا مرة اتعصبت عليهم، يمكن ابني الوليد عشان عاوزه يبقى راجل ويتعلم، لكن ولا مرة اتعصبت على ماريتا ودانا، وزوجتي كوليت بتلعب دور كبير في التربية وبالأخص تربية البنات، ودايما معروف ان كل أسرار البنات بتكون مع والدتهم”.

وعن عدم حضوره وقت ولادة أولاده قال الحلاني: “ظروف العمل، وقت ولادة ماريتا كنت في مصر عندي حفلة، ووقت ولادة دانا وديت زوجتي للمستشفى عشان تولد وكان عندي جولة غنائية في كندا وأمريكا وتركتها ومشيت وشوفت دانا بعد شهر ووقتها كانوا بيبعتولى صورها، اوبني الوليد نفس القصة كنت وقتها في أمريكا”.