فنان يشن هجوماً على صناع مسلسل نيللي كريم “ليه لأ”


وجه الفنان محمد علي رزق تعليقًا على الحلقة الـ 8 من مسلسل “ليه لا” بطولة الفنان نيللي كريم، مشيرًا أنه لا ينتقد المسلسل بل سوف يكمل مشاهدته لأعجابه بالقصة.

وتحدث محمد علي رزق خلال فيديو تم نشروا على صفحته الرسمية ” فيسبوك “: كل أخواتنا في أكاديمية الفنون بكل اساتذها وطلابها والخرجين أنتوا ملكمش دعوة بالموضوع.

وتابع محمد علي: أنا عندي صحاب خرجيين من الآكاديمية كنا بنتكلم أمس عن الموضوع ولديهم استياء شديد من أداب المسرح نفسه، لاننا كلنا أخوات وكل بندرس فن وده غلط.

وأستنكر محمد خلال الفيديو المنشور: أنا أعتراضي مع صناع العمل، اللي أنتوا عملتوا ده تشكيك في ناس تانية من أبناء المهنة ده غلط، يعني نقفل قسم علوم المسرح في جميع الجامعات، ما أنا مش فاهم معنى الكلمة دي.

وأضاف محمد علي رزق: يعني أيه مش بنعلم تمثيل، ما العلوم المسرحية لما أتفتحت كانت من لوائح وتدريس من دكاترة الفنون، لو أنتوا عارفين الكلمة دي او مش عارفينها فهي دي غلطة كبيرة جدًا.

ونوهه الفنان: لو أنتوا مش عارفين يعني أيه أداب مسرح يبقي دي غلطة كبيرة أوي، اداب مسرح طلعت كوادر صبري فواز، فتحي عبد الوهاب، أحمد فتحي، وكمان ياسر الطوبجي، انتوا بتغلطوا في مين، وفي رد من دكاترة القسم لان تواصلت معاهم.