سمية الخشاب تطالب بإعدام قاتل طالبة جامعة المنصورة


طالبت الفنانة سمية الخشاب بإعدام قاتل طالبة جامعة المنصورة نيرة أشرف، في الواقعة التي أثارت غضب الرأي العام، وتفاعل معها عدد من الفنانين، معبرين عن غضبهم وحزنهم لمصير ضحية الواقعة.

وكتبت سمية الخشابة عبر حسابها في تويتر تغريدة قالت فيها : “ارجوكم لو لقيتوا اي ست بتتضرب او بتتعرض لعنف في اي مكان اتدخلوا يمكن تنقذوا حياتها، حرام بنت في العمر ده لسه ماشافتش دنيا تروح عشان حقير مجرم قاتل زي ده، ربوا اولادكم بقي عشان قرفنا، متخلفوش لو انتوا مبتعرفوش تربوا كفايه!! واعدام ان شاء الله”.

وأعربت سمية الخشاب عن استيائها من بعض التعليقات التي قرأتها حول الحادثة، وكتبت في تغريدة أخرى : “المهم وانا ببص كده علي التعليقات لقيت شويه مرضي نفسيين ميقلوش اجرام عن اللي ارتكب الجريمه بيلوموا البنت ويقولوا كانت لابسه لبس مش محتشم وبيبرروا دبحها، يعني اتدبحت وراحت حياتها وكمان مذنبه، لازم الناس دي تفوق لانهم بيبقوا مشاريع اجرام وربوا اولادكم عشان قرفنا منكم ومنهم”.

وأضافت في تغريدة تالية : “وحبيبتي نيرة في الجنه ان شاء الله، وان شاء الله تكوني سبب انه العنف والقرف ده يقف بعقاب رادع يبقى عبره لاي حيوان بشري يفكر بس يلمس شعره من بنت مش يدبحها، منه لله وان شاء الله عقاب اسود في الدنيا وفي الاخره”.