فنانة اردنية تتعرّض لأزمة صحية جديدة


كشفت الممثلة الاردنية حسناء سيف الدين، عن تعرّضها لأزمة صحية جديدة، بعد سقوطها على الأرض ومعاناتها من آلام في أسفل الظهر والقدمين، قائلةً: “وقعت على ضهري ومش قادرة أمشي على رجليا الاتنين ونايمة على ضهري وعشان أتقلب لازم حد يقلبني”.

وكتبت حسناء منشوراً عبر حسابها الشخصي في موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، قالت فيه: “يا رب أنا بقالي من شهر 12 اللي فات وأنا ما بلحقش أرفع راسي… أخلص من مرض أدخل في مرض تاني… أخلص من مرض أدخل في إصابة… أنا بقيت أدخل المستشفى بمعدل مرة كل أسبوع”.

وأضافت: “أخباري في مواقع الأخبار كلها بقت عن مرضي أكتر من شغلي… و بقيت اعتذر عن مقابلات شغلي بسبب إني مريضة… مرة جلطة على الرئة ومرة أورام في الرقبة ومرة التهاب الغدد الليمفاوية ومرة حصوة في الحالب، وكل شهر تحاليل وأدوية ودكاترة ومرة معمل يغلط غلطة مطبعية في نسبة الكولسترول وأخد دواء كولسترول وأنا معنديش كولسترول وكنت هموت فيها”.

وتابعت: “مرة نسبة الأكسجين تقل ونفسي يروح ويركبوا لي أكسجين… وأخرتها وقعت على ضهري ومش قادرة أمشي على رجليا الاتنين ونايمة على ضهري وعشان اتقلب لازم حد يقلبني… الحمد لله على كل شيء بس بجد أنا تعبت… نفسي أعرف أنا إيه اللي بيحصل لي”.

واختتمت حسناء سيف الدين منشورها قائلة: «أنا بقيت أدبح تقريبا كل شهر وبزكي وبتصدق على طول ومشغلة الرقية الشرعية في البيت 24 ساعة وبسبّح وبقرا قرآن على طول… حتى الناس اللي نصبوا عليا أو أذوني سامحتهم… يا رب نفسي أرجع لحياتي الطبيعية».

وكانت قد نشرت فيديو عبر فيسبوك وارفقته بتعليق:”الحمد لله وصلت مصر بس مش بالسلامة 😢 شكرًا مصر للطيران على اهتمامكم بيا و توفير كل سبل الراحة عشان ارجع مصر وانا مرتاحة و خصوصاً المضيفة القمر اللي ما سبتنيش دقيقة ❤️🙏🏻“.