فنان يفجّر مفاجأة ويكشف قاتل “فريدة” في “زي الشمس”


كشف الفنان محمد مراد، عن الحلقة الأخيرة لمسلسل “زي الشمس”، والذي تخوض بطولته الفنانة دينا الشربيني والمعروض حاليا على قناة MBC” مصر” الفضائية.

وأوضح “مراد”، أن الفنان أحمد السعدني هو الذي قتل “فريدة” التي تجسد دورها الفنانة ريهام عبد الغفور، وذلك لأكتشافه أن نجلها يوسف ليس ابنه ولكنه نجل الفنان جمال سليمان.

وقال مراد، أن مسلسل “زي الشمس” هو نسخة طبق الأصل من المسلسل الإيطالي sorely، وأن الشركة المنتجة له قاموا بتقديم دعوى قضائية ضد منتجي المسلسل المصري لسرقة الفكرة والسيناريو الخاص به.

وكتب مراد عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: اللي قتل فريدة جوزها أحمد السعدني.. عشان اكتشف أن إبنها يوسف مش منه ومن جمال سليمان وهددها يأخد الأولاد ويفضحها”.

وأضاف: “راحت قالتله تعاله عايزة اشوفك وهددته انها تفضحه وتعرف الناس انه ضارب شهادة وإنه مش دكتور ومكملش وكان مطرود من المستشفي أيام التدريب بتاعه عشان اتعدي علي الممرضه في أول حياته الدراسيه وماحدش عارف الموضوع ده غير فريدة وأبو السعدني وأمه والممرضه راح قتلها ورجع جري علي اسكندرية”.

وتابع: “القصة متاخده بظبط كوبي من مسلسل sorelly الإيطالي حتي باللبس والميكب بتاع الشخصيات وحتي الفيلا والأماكن وسيف اللي بيطاردهم ده هيطلع اخوهم من الأب في النهاية وكانت غلطت مع واحد زمان وخلفت يوسف في السر وهو دور عليها لحد ما لقاها وهو بيحب الرسم زيها حتي لو تلاحظو لما قالتلو انت متأكد انك مش اول مره ترسم زي ما قولت ده حتي نفس جمل المسلسل الإيطالي بظبط ومنتجين المسلسل الإيطالي رافعين قضية اصلا عليهم عشان النحت ده واتفرجوا علي المسلسل الإيطالي احلى بكتير”.

ومسلسل “زي الشمس” يعرض على شاشة MBC مصر، العمل مأخوذ عن فورمات إيطالي، ويشارك في بطولته النجوم دينا الشربيني وريهام عبد الغفور وأحمد السعدني وأحمد فهمي وسوسن بدر، وهو من تأليف مريم نعوم.وانتاج ايغل فيلمز.